Hoe vaak gebruik jij Google Maps om de locatie van een bedrijf, restaurant of zelfs winkel op te zoeken? Of sterker nog: hoe vaak maak jij bijvoorbeeld een restaurant keuze of winkelkeuze op basis van Google reviews of fotos op Google My Business?

Google My Business is niet meer weg te denken uit de online strategie van kleine en middelgrote bedrijven – zeker niet wanneer je bedrijf ook een fysieke locatie heeft. In dit artikel bekijken we dan ook waarom Google My Business zo interessant en belangrijk is en waarom je als slimme ondernemer moet inzetten op Google My Business.

Wat is Google My Business?

Google My Business is in feite een soort account voor jouw bedrijf op Google. Op Google My Business kunnen klanten niet enkel recensies achterlaten, ze kunnen ook foto’s en video’s uploaden van jouw bedrijf.

Daarnaast kan jij er als ondernemer ook voor kiezen welke informatie er over jouw bedrijf op Google komt te staan. Zo zorg je ervoor dat je adres, contacturen, telefoonnummer en zelfs emailadres altijd correct weergegeven worden. Gebruikers kunnen zelfs direct vanuit je Google My Business resultaat doorklikken naar je website of bellen.

Google My Business zal er eveneens voor zorgen dat jouw onderneming een plekje krijgt op Google Maps. Op die manier kunnen mensen die een op Google Maps gebaseerd navigatiesysteem gebruiken jouw adres makkelijk en snel vinden.

Waarom is het een goed idee om Google My Business te gebruiken

Google My Business is in dit tijdperk onmisbaar omdat het jouw bedrijf op de kaart zet, letterlijk en figuurlijk. Daarnaast geeft het toekomstige klanten ook heel wat meer vertrouwen in jouw zaak, omdat jouw bedrijf geverifieerd is, maar ook omdat klanten recensies kunnen schrijven en foto’s kunnen uploaden. Hier bekijken we alvast waarom Google My Business ook voor jouw onderneming een erg goed idee is.

  1. Het maken van een Google My Business account betekent dat jouw bedrijfslocatie eenvoudig gevonden wordt op Google Maps en op navigatiesystemen die de data van Google Maps overnemen.
  2. Wanneer je een HORECA gelegenheid uitbaat kan je nieuwe klanten aantrekken door de “restaurants in de buurt” of “hotels in de buurt” functie op Google Maps.
  3. Klanten kunnen een beoordeling achterlaten. Wanneer je als bedrijf veel goede beoordelingen hebt, zorgt dit er natuurlijk voor dat jouw bedrijf niet enkel meer klanten kan overhalen om een aankoop te doen, het versterkt ook het imago van jouw bedrijf.
  4. Dankzij Google My Business is het heel wat makkelijker om aan lokale zoekmachine optimalisatie te doen. Stel dat u een loodgieter in Utrecht bent die een Google My Business account heeft aangemaakt. Wanneer gebruikers zoeken op “Loodgieter dichtbij” of “Loodgieter Utrecht”, heb je een grotere kans om als eerste in de zoekresultaten te verschijnen. Daarnaast kunnen gebruikers ook zoeken op “Loodgieter nu open” of “Loodgieter telefoonnummer Utrecht” om jouw Google My Business resultaat te zien verschijnen.
  5. Dankzij Google My Business is het voor jou ook heel wat makkelijker om je eigen informatie te beheren. Zo kan het voorkomen dat er verouderde of onbestaande gegevens over jouw bedrijf online staan. Dankzij Google My Business kun je deze gegevens eenvoudig beheren. Zo kun je eenvoudig je telefoonnummer of openingstijden up-to-date houden.
  6. Google My Business geeft jou als onderneming ook een leuk overzicht van hoe mensen omgaan met de informatie die er op Google My Business verschijnt. Je ziet bijvoorbeeld hoeveel nieuwe foto’s er geüpload worden, maar ook hoeveel mensen de foto’s te zien kregen en hoeveel mensen op het telefoonnummer in Google My Business klikten om jouw bedrijf te bellen.
  7. Je kunt via Google My Business ook makkelijker aan klantenbinding doen. Je kunt klanten bedanken voor positieve recensies, maar ook een oplossing bieden aan klanten die eventueel een negatieve recensie achterlaten.

Conclusie

Google My Business is onmisbaar voor ieder bedrijf dat een fysieke locatie heeft. Of je nu meer klanten wilt aantrekken via lokale SEO, of misschien graag op Google Maps verschijnt, je telefoonnummer wil laten zien in de Google zoekresultaten of mensen jouw zaak wil laten recenseren – via het Google My Business profiel kun je eenvoudig jouw online aanwezigheid beheren en bekijken hoe potentiële klanten met jouw Google My Business profiel omgaan.